Onze projecten

2020 jun/sep

Waai door mijn stoffige ziel

Een podcast over de Nederlandse dichter Johan Andreas dèr Mouw

 

Het is Coronatijd. Uit nood geboren, maar vervolgens met toenemend enthousiasme, stortten we ons op het maken van een podcast op anderhalve meter.

Bekijk  de pilot en alle episodes op YouTube    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

In 2019 was het honderd jaar geleden dat Andreas Dèr Mouw overleed. Als dichter is hij een geval apart. Hij is geschoold in letteren en filosofie en is pas laat aan het dichten geslagen. Bewonderd door tijdgenoten als Frederik van  Eeden en Albert Verwey en ook later door uiteenlopende figuren als Gerrit Komrij, Willem Wilmink, Jan Cuijper en C. Buddingh’. Zij scharen hem onder de grootste Nederlandse Dichters.

Met onze podcastserie hopen we u van hun gelijk  te overtuigen (mocht dat al nodig zijn). En voor anderen is het hopelijk een feest van herkenning.

U hoort veel muziek, veel gedichten, en we belichten een paar aspecten uit zijn leven en werk: Jeugd, Christendom, Doetinchem, Taalgebruik, Filosofie, Temperament, Zelfbeeld, Brahman.

Beluister de podcast op Spotify of YouTube. Zoek op <Waai door mijn stoffige Ziel> of op <Mommers4>. Of gebruik (voor YouTube) de link op de mediapagina. Daar ook meer links naar materiaal van en over Dèr Mouw. 

Zie ook de bijdrage van Fons Mommers op zijn pagina.

 

In het weekend van 5 en 6 September presenteerden we onze podcast vanuit de woning van Fons Mommers in het kader van de Kunstlooproute Goirke (Tilburg). De wandeling leidde langs 45 ramen en Ateliers en werd goed bezocht.

2019 nov

Miobi en het Monster

Een sprookje voor kinderen en volwassenen

 

Voor kinderen...

MIOBI EN HET MONSTER is een oud Egyptisch sprookje over een jongen die overal bang voor is maar dat niet langer wil zijn. Als Miobi een haas redt van een wisse dood, vertelt die hem hoe hij van zijn angst af kan komen. De jongen gaat op reis, raakt verzeild in levensgevaarlijke situaties en komt uiteindelijk in een dorp terecht. De mensen daar zijn wanhopig en zitten in zak en as vanwege een monster dat vlakbij op een berg woont en hen allemaal dreigt te verslinden. Miobi stelt voor dat hij het monster zal doden.

...en volwassenen.

Sprookjes worden verteld in een universeel menselijke taal en bevatten vaak veel wijsheid. Zo gaat het in dit sprookje over de “angst voor het onbekende” en de vraag wat wijs is om te doen als de angst een monsterlijke vorm dreigt aan te nemen...

Kunnen we het monster een toontje lager laten zingen, of misschien zelfs zijn grote bek laten houden?

De eerste voorstelling van MIOBI EN HET MONSTER was  Zondag 3 november 2019

In wijkcentrum In de Boomtak, Boomstraat 81, Tilburg.

Zie ook Op Stapel

Vita Brevis

Compositie van Fons Mommers voor

orgel, koor SATB, klarinet, stem en slagwerk.

Op tekst van Prediker.

 

Op 2 november waren we als Mommers4 te gast bij het Zuid-Nederlands Kamerkoor. We namen deel aan het Concert 75 jaar Bevrijding in de Lambertuskerk in Udenhout.

Vita Brevis was een van de onderdelen van het concert.

Jelena Bazova nam de orgelpartij voor haar rekening.

 

 

2018 nov

Lucht

 

LUCHT is een voorstelling waarin leven en dood elkaar ontmoeten, waar het één verdiept en opgewaardeerd wordt door het andere. Commentaar wordt geleverd door het boek Prediker. Orgelimprovisaties van Fons Mommers vormen het decor voor muzikale, poëtische en andere bijzondere interventies. Deze improvisaties zijn de laatste klanken van oude Tilburgse orgels die vanwege het aldoor slinkende kerkenbestand ter ziele zijn gegaan, en die zuchtend en steunend hun laatste adem lijken uit te blazen.

Aldus de tekst op de uitnodiging. Verder lezen?

LUCHT is in november 2018 twee keer uitgevoerd in de Tilburgse Synagoge. De foto op de uitnodiging (zie rechtsboven) is daar gemaakt, en hebben we later ook in ons beeldmerk verwerkt.

Er was een doorlopende diaprojectie, gekoppeld aan de orgelimprovisaties en de teksten van de Prediker, die op tape stonden. Daarom moesten de overige inzetten (klarinet, slagwerk, stem) worden getimed op een meelopende klok.

Rechts is een van de blokkenschema's afgebeeld.

2017 okt

Dà Domb

 

Fons Mommers had al langer een grote belangstelling voor Antony Kok. Zo had hij in de bundel Jagadada 2 acht gedichten van hem op muziek gezet, voor pianola en stem. In oktober 2014 werden  er drie uitgevoerd op het symposium Grenzeloos Tilburg 1914-1918 in de Bibliotheek Midden-Brabant. Daarna bleef het stil, tot 2017, want dat was een 'herdenkingsjaar', vond ook Theater De NWE Vorst. Onder de titel 'Nachtkroeg', een klankgedicht van Kok, organiseerden zij een zeer gevarieerde en goed bezochte soiree. Mommers4 verzorgde vier blokken in de salon met liederen en  instrumentale intermezzi, met steeds een prominente rol voor de pianola, al dan niet gecombineerd met klarinet en slagwerk. In dit programma zat ook Die Scheuche van Kurt Schwitters, Kate Steinitz en Theo van Doesburg. Een dadaïstisch sprookje, fantastisch grafisch vormgegeven in een cahier dat met recht een Stijlicoon genoemd mag worden. Die Scheuche werd tijdens de soiree behalve door Johan Pols en Paul Hoogenboom ook nog in een meerstemmige versie uitgevoerd door vocaal ensemble De Vertooning.

En in de kelder van De NWE Vorst (De Kluis) was er een doorlopende videopresentatie van een 'Postuum interview' met Antony Kok.

Enkele liederen uit Jagadada 2 hadden we al eerder uitgevoerd, bij de slotmanifestatie van Het Verhaal van de Tuinstraat. Zie verderop op deze pagina.

 

 

2017 jun

Zingtata Tromtata

 

We komen met ons clubje niet zo vaak buiten Tilburg, omdat het nu eenmaal niet meevalt om daar voldoende publiek te werven. Op een plek waar regelmatig gratis concerten worden gegeven en die laagdrempelig is, ligt dat wat makkelijker.

We waren zeer vereerd met de uitnodiging om in Vleuten bij de Zingende Toren te komen spelen. In de toren zijn gestemde en ongestemde glazen klokken verwerkt die met een klavier tot klinken worden gebracht. Fons Mommers was geïmponeerd door dat vederlichte geluid en heeft er een aantal composities voor geschreven. Het enthousiasme van de beiaardier Wim Ruitenbeek deed de rest.

Interactie

We zoeken altijd wel naar mogelijkheden om met het publiek in contact te komen. In Vleuten ging dat makkelijk.  De sfeer was al informeel omdat het buiten was, het publiek voor de helft uit kinderen bestond en de muzikanten in min of meer sprookjesachtige kleding waren gestoken. Het onderdeel 'Het Paradijs' is een mengeling van een verteld sprookje en een vraag- en-antwoordspel over of Het Paradijs wel of niet bestaat, waarom iemand daar misschien ook wel eens een keer weg zou willen, en hoe jouw paradijs eruit zou zien. Wie zou je er mee naar toe willen nemen, en wat wil je morgen eten? En wat over vijfhonderdachtendertig jaar? Ja, de eeuwigheid is best lang...

 

 

2017 apr

Jagadada

 

Op 29 en 30 april was de slotmanifestatie van Het Verhaal van de Tuinstraat. Twintig activiteiten die te maken hadden met de geschiedenis van de Tilburgse Tuinstraat werden twee middagen lang permanent herhaald en vormden zo een lint van voorstellingen voor het wandelend publiek. Wij stonden op het balkon van de woning waar Stijldichter Antony Kok jarenlang had gewoond, en brachten vanaf daar drie liederen uit de bundel Jagada 2 van Fons Mommers: Soldatenkwartier, Nachtkroeg en Jagadada. En dat dus een keer of tien!  Vermoeiend, maar wel heel leuk om te doen. (We willen de huidige bewoner nogmaals danken voor de hartelijke ontvangst in zijn woning!)

 

 

2016 feb/mei

Kanaalzout

 

Kanaalzout was de eerste voorstelling van Mommers4 (al noemden we ons toen nog niet zo). De titel verwijst naar de gelijknamige bundel met teksten en afbeeldingen van Fons Mommers.

 

Bij de uitvoeringen in De Flierefluiter (Hilvarenbeek) en Het Cenakel (Tilburg) werden de teksten begeleid door een klarinetensemble, solo klarinet en marimba. Van de in totaal eenentwintig  teksten waren er vier gewijd aan de psychiater en publiciste Elsa Cayat die op 7 januari 2015 werd vermoord bij de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs. Die teksten bevatten de laatste regels van de rede die rabbijn Delphine Horvilleur hield bij de begrafenis van Elsa Cayat. Lees hier het voorgedragen fragment.

Hoewel - of misschien juist omdat - deze woorden van bezinning op de waarde van het vrije woord en op de dodelijke aanslag in Parijs verstilde momenten waren in een hectische parade van 'Mommeriaanse' gedichten, gedachten en doorwrochte gedrochten, compleet met de bijbehorende muziek, maakte het de voorstelling als geheel evenwichtig en indrukwekkend.

 

De derde uitvoering vond op 22 mei plaats bij Frans van de Sande Piano's in Tilburg-Noord en was heel anders van karakter. Het klarinetensemble deed hier niet mee en er was ook geen marimba te horen. Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de inzet van een piano, een disklavier (pianola), soundscapes en ontregelend slagwerk. Bovendien waren er litho's van Anne van Buul te zien, geïnspireerd op de bundel 'Kanaalzout'.

Foto Paul Hoogenboom